Hvem er vi

Starup Børnehus, er en fælles institution, beliggende i en mindre by - forstad til Haderslev. Starup Børnehus består af institutioner, som er beliggende på to matrikler. Grønnebakken ligger på Olufskærvej, tæt på marker og skole. Troldehaven ligger i et villakvarter, tæt på skov og å.

Fælles leder i Starup Børnehus er Jette Høier.

Jette arbejder tæt sammen med to daglige pædagogiske ledere. I Grønnebakken er det Pia Skoven og i Troldehaven er det Mette Bøgh Nissen.

Afdeling Grønnebakken er en aldersintegreret 0-6 års institution, opdelt i vuggestue og børnehave.

Afdeling Troldehaven er en 3-6 års institution.

Mission, vision og værdier for Starup Børnehus, er styrende for hele vores organisations lærings- og udviklingsforståelse.

Mission: Børnene skal blive livsduelige i en kompleks verden, både i forhold til sig selv og andre. Alle børn har ret til et godt liv.

Vores vision er, at alle børn og voksne i Starup Børnehus inkluderes i og omkring et forpligtende fællesskab, hvor nøgleordene - værdierne er; Trivsel, Tillid, Tryghed, Anerkendelse, Udvikling, Leg og Læring.

Vores pædagogiske profil og opgave, er at skabe de bedst mulige lege- og læringsmiljøer, der understøtter, at alle børn har mulighed for deltagelse i fællesskaber og at udvikle barnet – fra hvor barnet er.  Vi har stor opmærksomhed på, at personalet er en stor del af læringsmiljøet, og at inddrage børnenes perspektiv.

I vores pædagogiske arbejde, arbejder vi målrettet med og ud fra den nye styrkede læreplan. Vi arbejder med børnesyn, dannelse og børneperspektiver. Med leg, læring og børnefællesskaber. Vi etablerer og anvender pædagogiske læringsmiljøer, med mulighed for trivsel, udvikling og dannelse. Vi har fokus på børn i udsatte positioner, og at børn i udfordringer inkluderes i fællesskabet, så de trives og udvikles. Vi samarbejder med forældrene om det enkelte barns læring og udvikling - via dialog og involvering skaber vi sammen et trygt fundament for barnet. Vi inddrager frivillige, forældre og bedsteforældre, i det omfang, det er muligt. Vi har fokus på sammenhæng fra dagpleje/vuggestue til børnehave og fra børnehave til skole. At være en del af lokalsamfundet er vigtigt for os, og vi deltager gerne i arrangementer udenfor institutionerne.

Grundstenen i vores arbejde er relations- og ressourceorienteret pædagogik (ICDP - International Child Development Program), med fokus på den anerkendende tilgang til arbejdet med børnene for at fremme trivsel, udvikling og læring.

De fysiske rammer er løbende blevet opgraderet. Der arbejdes kontinuerligt med indretning af læringsrum / miljø, og fokus er at skabe en god atmosfære, som øger vilkårene for børnenes udvikling.

Personalesammensætningen i Starup Børnehus består af uddannede pædagoger, pædagogmedhjælpere, studerende og øvrige ansatte.